Ofödda barn reagerar på musik redan i graviditetsvecka 16

12 oktober 2015
Lugna toner av Mozart och Bach såväl som rockigare musik av Queen gör att foster, så unga som 16 veckor, reagerar på musik i livmodern, visar en ny undersökning. Det är tio veckor tidigare än man tidigare trott.

Hittills har man utgått från att det mänskliga hörselsystemet inte varit färdigutvecklat förrän runt 26:e graviditetsveckan, men den nya studien visar att musik aktiverar hjärnkretsar och stimulerar språk och kommunikation i livmodern tidigare än många trott. När musik spelas reagerar foster på samma sätt som barn eller vuxna, menar de spanska forskarna, och pekar på tredimensionella bilder som visar foster som öppnar munnen och sticker ut tungan när musiken spelas. Resultaten skulle kunna bidra till att utveckla ultraljudsundersökningar och diagnostisera dövhet.

Studien på 100 gravida kvinnor mellan graviditetsvecka 14 och 39 gjordes av spanska Instituto Marquès i Barcelona och har publicerats i facktidskriften Ultrasound (doi: 10.1177/1742271X15609367).
– Fostren reagerade på musiken genom att röra på munnen eller tungan som om de ville tala eller sjunga, säger Marisa López-Teijón, institutets chef för assisterad befruktning.

Till Mozarts Eine Kleine Nachtmusik var det 91 procent av de ofödda barnen som öppnade och stängde munnen och 73 procent stack ut tungan. Bachs Partita i a-moll för soloflöjt var näst populär följt av Bohemian Rhapsody av den brittiska rockgruppen Queen. Studien motbevisade också att ofödda barn reagerar på ett speciellt sätt på sin mammas röst. På Musse Piggs röst reagerade 75 procent av fostren med att öppna munnen medan endast 71 procent gjorde det med mammans röst.
– Vi gjorde studien för att försöka ta reda på om musik stimulerar områden i hjärnan. Vi vet att om dessa foster rör sig så finns det ingen fosterdövhet. Kanske kommer vi i framtiden att få veta om denna stimulering kan korrigera eller förebygga fel, säger Alberto Prats, professor i anatomi och embryologi vid universitetet i Barcelona.

Källa: The Times (www.thetimes.co.uk)